Nutriție

Nutriție - Hipocrat ne-a spus să lăsăm mâncarea să ne fie medicament. Nimic mai adevărat, mai ales în ziua de azi. Alimentele pot întreține boala sau lupta împotriva acesteia, astfel, alegând cea mai bună variantă de hrană, alegem sănătatea. Cu un pic de voință, oricine poate învăța cum să aibă un raport optim de macronutrienți (glucide, proteine și lipide), micronutrienți și hidratare.

Nutriția este știința care interpretează interacțiunea dintre nutrienți și alte substanțe alimentare în legătură cu întreținerea, creșterea, sănătatea, reproducerea sau boala unui organism.

Dieta organismului reprezintă ceea ce mănâncă și este determinată de alimentele disponibile. Pentru ființa umană, o dietă sănătoasă trebuie să includă prepararea și depozitarea alimentelor, astfel încât nutrienții să poată fi protejați de oxidare.

O nutriție nesănătoasă poate duce la boli și afecțiuni precum: orbire, anemie, obezitate, probleme cardiovasculare, diabet, osteoporoză, amputație sau malnutriție.

Macronutrienți

Carbohidrați (4kcal / gram)

Carbohidrații simpli (rafinați) sunt cei găsiți de obicei în produsele de patiserie, pâine albă, dulciuri și prăjituri. Trebuie să le evitați pe cât posibil, deoarece acestea ajung în sistemul dvs. repede și vă cresc nivelul de zahăr din sânge foarte rapid. În timp, corpul tău dezvoltă o rezistență la insulină, sindrom metabolic și diabet tip 2.

Carbohidrații complecși sunt cei găsiți natural în alimente, alături de fibre. Ei ajung în sistem treptat, mențin senzația de sațietate pentru o perioadă mai lungă de timp și vin la pachet cu vitamine și minerale. Împreună cu proteinele și grăsimile bune constituie fundamentul unei alimentații sănătoase. Le putem găsi în legume, cereale integrale și fructe.

Proteine (4kcal / gram)

Proteinele sunt formate din aminoacizi esențiali și neesențiali și ajută la dezvoltarea unui corp sănătos datorită faptului că intră în componența mușchilor, oaselor, pielii, hormonilor sau enzimelor. Surse importante de proteine se găsesc în produsele de origine animală (carne albă sau roșie, fructe de mare, pește, ouă, lactate), dar și în produse vegetale (migdale, nuci, fasole, orez sălbatic, chia, ovăz, semințe, broccoli)

Grăsimi (9kcal / gram)

Grăsimile sunt cruciale pentru dezvoltarea unui corp sănătos și nu putem trăi fără ele, fiind responsabile pentru furnizarea de energie și pentru a ajuta alți nutrienți să își facă treaba. Grăsimile sunt împărțite în mai multe categorii, unele dintre ele fiind sănătoase și altele foarte dăunătoare.

Grăsimile saturate se găsesc de obicei în produsele de origine animală, uleiul de cocos sau untul de cacao. Dacă sunt consumate cu moderație nu s-a dovedit că ar fi negative pentru sănătate.

Grăsimile nesaturate (poli-nesaturate și mono-nesaturate) sunt definite ca fiind grăsimile sănătoase care sunt cele mai benefice pentru organism.

Grăsimile poli-saturate care conțin acizi grași omega 3, sunt bune pentru sănătatea noastră, datorită faptului că ajută la combaterea artritei, problemelor reumatice sau ale pielii și sunt reprezentate în general de peștele gras (sardine, macrou, somon, hering). Grăsimile constând în acidul gras omega 6 (care se găsește în uleiul de floarea soarelui, semințele de struguri etc.) se recomandă a fi utilizate cu moderație.

Grăsimile mono-nesaturate ajută la scăderea nivelului de colesterol rău si la creșterea celui bun. Contribuie la reducerea riscului de boli cardiovasculare. Surse importante de grăsimi mono-nesaturate se găsesc în măsline, ulei de măsline, nuci, migdale, caju, avocado sau unt de arahide.

Grăsimile trans nu se găsesc în natură și sunt create artificial; sunt cunoscute sub denumirea de uleiuri parțial hidrogenate. Ele cresc nivelul de colesterol rău și riscul de boli de inimă sau diabet de tip 2. Se găsesc în produse de patiserie, dulciuri, prăjituri, margarină. Ar trebui să le evitați pe cât posibil, deoarece nu aduc niciun beneficiu organismului uman.

Alcoolul (7kcal / gram) este periculos, deoarece este identificat de organism ca fiind otravă și va fi "ars" primul. Prin urmare, dacă mănânci o masă abundentă, plus alcool, se va transforma în grăsime, organismul concentrându-se asupra caloriilor din alcool ca sursă primară de energie. Alte aspecte negative ale alcoolului sunt: încetinirea metabolismului, deshidratarea, limitarea organismului de a absorbi substanțele nutritive necesare dezvoltării masei musculare sau, în cel mai rău scenariu, dependența. Vă recomand să reduceți cantitatea de alcool la 2-3 pahare de vin pe săptămână și ar ar fi indicat să înlocuiască desertul.

Reguli simple în nutriție

Evitați alimentele procesate
Toată lumea știe că „junk-food” este rău pentru corpul uman. Putem include aici „alimente”, cum ar fi zahărul și carbohidrații rafinați, îndulcitori artificiali, sucuri, margarină, toate produsele de patiserie, mâncare congelată semi-preparată etc.
Prin evitarea lor, putem evita dezvoltarea sau agravarea problemelor digestive, cardiovasculare, ale articulațiilor sau diabetului de tip 2.

Nu contați doar pe suplimente
Dacă mănânci doar alimente integrale, naturale, este foarte puțin probabil să ai nevoie de vreun alt supliment.
Oricum, un supliment ar trebui să ajute o dietă corectă, nu să o înlocuiască; oricum nu ar putea face asta.

Nu mânca până apare senzația de “prea-plin”
Durează aproximativ 15 minute până când semnalul de sațietate ajunge de la stomac către creier. Dar, având în vedere că trăim în secolul vitezei, cei mai mulți dintre noi ne grăbim în timp ce mâncăm, nu mestecăm bine și tindem să mâncăm prea mult. Puteți evita acest lucru prin a vă ridica de la masă înainte de a aparea senzația de “prea-plin” și a fi atenți la fiecare gură de mâncare, mestecând lent și foarte bine; la urma urmei, procesul de digestie începe în gură.

Baza de nutriție trebuie să fie reprezentată de legume
Aproximativ 40% din ceea ce mâncăm ar trebui să fie legume. Acestea vor oferi vitaminele și multi-mineralele de care corpul are nevoie pentru a funcționa cel mai bine.

Mănâncă grăsimi sănătoase
Includeți grăsimi sănătoase în dietă, dar nu exagerați. Orice exces are efecte dăunătoare asupra corpului vostru. Echilibrul este cheia!

Hidratarea

Este importantă, deoarece aproximativ 70% din corpul nostru este apă și o bună relație între nivelul apei și electroliți determină cât de bine funcționează acest corp.

O hidratare corectă ajută rinichii să își îndeplinească scopul de a elimina reziduurile, controlează temperatura corpului, ritmul cardiac, tensiunea arterială, sănătatea pielii și a articulațiilor și asigură un metabolism sănătos.

Putem crește aportul de apă consumând apă simplă, limonadă neindulcită (cu sau fără ghimbir ori fructe) sau alimente bogate în apă (legume, pepene verde, salate, supe). Cantitatea ideală este diferită de la o persoană la alta, dar aportul de lichid trebuie să aibă ca rezultat mersul la toaletă la fiecare 2-4 ore, iar culoarea urinei trebuie să fie foarte deschisă. Dacă culoarea urinei este galben închis, acesta este un semn al deshidratării.

Printre alte semne de deshidratare putem enumera migrenele, amețelile și slăbiciunea generală, crampele musculare sau articulații rigide.

Beneficiile unei hidratări bune se vor reflecta în toate activitățile zilnice; putem adăuga aici: funcționare optimă a tuturor sistemelor din organism, nivel ridicat de energie, oase și articulații sănătoase, pielea elastică și strălucitoare, controlul bun al apetitului, eliminarea toxinelor, regenerarea celulară.

Contacteaza-ne!