2020-03-12

Fitness

Sfaturi utile pentru pandemia de COVID-19

M-am decis să scriu acest articol în urma avalanșei de teamă, panică, miștocăreală și disperare efectivă din partea cunoștințelor și nu numai. Voi încerca să expun această situație cât mai simplu, astfel încât omul de rând să poată rămâne calm și să nu recurgă la acțiuni extreme. Veți găsi informații luate din surse sigure și credibile, cât și concluzii personale - dacă doriți să le combateți pe acestea din urmă, vă rog să veniți cu informații verificate, astfel încât să găsim soluții și nu motive inutile de a ne contrazice.

Să începem cu începutul...

Numele oficiale anunțate pentru virusul responsabil de COVID-19 (cunoscut anterior „Coronavirus nou 2019”) și pentru boala pe care o provoacă sunt:

Virus - sindromul respirator acut sever coronavirus 2
(SARS-CoV-2)

Boala coronavirusului - COVID-19

ICTV (International Committee on Taxonomy of Viruses) a anunțat „sindromul respirator acut sever coronavirus 2 (SARS-CoV-2)” ca nume al noului virus la 11 februarie 2020. Acest nume a fost ales deoarece virusul este înrudit genetic cu coronavirusul responsabil de focarul SARS din 2003. În timp ce sunt înrudite, cele două virusuri sunt diferite.

Organizația Mondială a Sănătății a anunțat „COVID-19” drept denumirea acestei noi boli la 11 februarie 2020, în urma orientărilor elaborate anterior cu Organizația Mondială pentru Sănătatea Animalelor (OIE) și Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO).

Din perspectiva comunicării riscurilor, folosirea numelui SARS poate avea consecințe nedorite în ceea ce privește crearea fricii inutile pentru unele populații, în special în Asia, care a fost cel mai grav afectată de focarul SARS în 2003.

Din acest motiv și altele, OMS a început să se refere la virus drept „virusul responsabil pentru COVID-19” sau „virusul COVID-19” atunci când comunică cu publicul.

Măsuri de protecție pentru persoanele care sunt în locurile sau au vizitat recent (ultimele 14 zile) zonele în care se răspândește COVID-19:

Rămâneți acasă dacă începeți să vă simțiți rău, chiar și cu simptome ușoare, cum ar fi dureri de cap și secreții nazale, până vă recuperați.

De ce?
Evitarea contactului cu alții și vizitele la unitățile medicale vor permite ca aceste facilități să funcționeze mai eficient și vă vor ajuta să îi protejați și pe ceilalți împotriva COVID-19 și a altor virusuri.
Dacă dezvoltați febră, tuse și dificultăți de respirație, solicitați imediat sfaturi medicale, deoarece acest lucru se poate datora unei infecții respiratorii sau altei afecțiuni grave. Sunați din timp și informați medicul despre orice călătorie recentă sau contact cu călătorii.

De ce?
Apelarea în avans va permite furnizorului de servicii medicale să vă direcționeze rapid către unitatea de sănătate potrivită. Acest lucru va ajuta, de asemenea, să prevină o posibilă răspândire a COVID-19.

Cum reducem riscul de îmbolnăvire?
Spălați-vă deseori pe mâini cu apă și săpun timp de cel puțin 20 de secunde, mai ales după ce ați fost într-un loc public sau după ce v-ați suflat nasul, tuse sau strănut.
Dacă săpunul și apa nu sunt disponibile, utilizați un produs igienizant care conține cel puțin 60% alcool. Acoperiți toate suprafețele mâinilor și frecați-le împreună până se simt uscate.
Evitați să vă atingeți ochii, nasul și gura cu mâinile neigienizate.
Evitați contactul apropiat cu persoanele bolnave.
Păstrează distanță între tine și alte persoane dacă COVID-19 se răspândește în zona în care locuiești. Acest lucru este important mai ales pentru persoanele care prezintă un risc mai mare de a se îmbolnăvi.
Curățați și dezinfectați zilnic suprafețele atinse frecvent: ceasuri, mânere, birouri, telefoane, tastaturi, toalete, robinete și chiuvete etc.
Dacă suprafețele sunt murdare, curățați-le: Folosiți detergent sau săpun și apă înainte de dezinfectare.

Cum facem față stresului în timpul focarului de COVID-19?
Este normal să te simți trist, stresat, confuz, speriat sau supărat în timpul unei crize. Vorbind cu oamenii în care aveți încredere vă poate ajuta. Contactați-vă prietenii și familia.
Dacă trebuie să rămâneți acasă, să mențineți un stil de viață sănătos - inclusiv o dietă adecvată, somn, exerciții fizice și contacte sociale cu cei dragi acasă și prin e-mail și telefon cu alte rude și prieteni.
Nu folosiți țigări, droguri, alcool sau alte medicamente pentru a face față emoțiilor.
Dacă vă simțiți copleșiți, discutați cu un prieten, membru al familiei, asistent medical sau cu un psiholog. Să nu vă fie rușine să mergeți și să solicitați ajutor pentru nevoile de sănătate fizică și emoțională, dacă este necesar.
Adunați informații care vă vor ajuta să vă determinați cu exactitate riscul, astfel încât să puteți lua măsuri rezonabile. Găsiți o sursă credibilă în care aveți încredere, cum ar fi site-ul OMS sau o agenție de sănătate publică locală sau de stat.
Limitați îngrijorarea și agitația prin reducerea timpului pe care îl petreceți urmărind sau ascultând transmisiunile media pe care le percepeți ca fiind propagandiste.
Utilizați-vă abilitățile pe care le-ați folosit în trecut, abilități care v-au ajutat să treceți peste adversitățile vieții și folosiți aceste abilități pentru a vă ajuta să vă gestionați emoțiile negative din această perioadă.

Ajutarea copiilor să facă față stresului în timpul focarului de COVID-19
Copiii pot răspunde la stres în diferite moduri, cum ar fi: anxietate, retragere în sine, supărare sau agitare, stare de somnolență etc.
Răspundeți la reacțiile copilului într-un mod pozitiv, de susținere, ascultați-le preocupările și acordați-le un plus de grijă și atenție.

Amintiți-vă să vă ascultați copiii, să vorbiți cu amabilitate și să vă relaxați.
Dacă este posibil, oferiți oportunități copilului să se joace și să se relaxeze.
Încercați și mențineți copiii aproape de familie și evitați separarea copiilor și a celor care îi îngrijesc, atât cât se poate.
Dacă are loc separarea (de exemplu, spitalizarea), asigurați contactul regulat prin telefon sau laptop, dacă altfel nu este posibil.
Oferiți date despre ceea ce s-a întâmplat, explicați ce se întâmplă acum și oferiți-le informații clare despre cum să vă reduceți riscul îmbolnăvire - în cuvinte pe care le pot înțelege în funcție de vârsta lor.

Acestea sunt cele mai simple metode de a preveni apariția bolii, lucru ideal pentru fiecare dintre noi și apropiații noștri. Dacă apare îmbolnăvirea, oamenii sănătoși se vindecă de la sine - în mare parte din cazuri - iar simptomele includ: secreții nazale, gât uscat, tuse, febră și dificultăți respiratorii (în cazurile severe). Problema apare în rândul bătrânilor și a celor cu alte afecțiuni deja existente. Iar până la conceperea unui vaccin se pare că nu există cale de a stopa acest virus din a se răspândi și a “își face treaba”.

Dar dacă am putea să aplicăm strategii simple și eficiente pentru a stopa evoluția bolii după ce am avut neșansa să contractăm virusul?

Sistemul imunitar este sistemul de apărare al corpului. Când un invadator dăunător - cum ar fi un virus de gripă sau răceală, sau coronavirus care provoacă COVID-19 - intră în corpul dumneavoastră, sistemul imunitar provoacă un atac. Cunoscut ca răspuns imun, acest atac este o secvență de evenimente care implică diverse celule și se desfășoară în timp.

Ce pot face pentru a-mi menține sistemul imunitar la un nivel optim de funcționare?
Respectarea orientărilor generale de sănătate este cel mai bun pas pe care îl puteți face pentru a vă menține sistemul imunitar puternic și sănătos. Fiecare parte a corpului, inclusiv sistemul imunitar, funcționează mai bine atunci când este protejat de atacurile din mediul înconjurător și “blindat” de strategii de viață sănătoasă:

Nu fumați.
Mâncați o dietă bogată în fructe, legume și alimente integrale.
Luați un complex de multivitamine și minerale dacă bănuiți că s-ar putea să nu primiți toți nutrienții de care aveți nevoie prin hrană.
Faceți sport regulat.
Mențineți o greutate sănătoasă.
Controlați nivelul de stres.
Evitați alcoolul pe cât posibil.
Dormiți suficient.

Dar cum ar fi să putem face și mai mult de atât pentru a oferi organismului nostru toate uneltele de care are nevoie pentru a se lupta cu micro-organismele dăunătoare? Atenție la rândurile următoare pentru că vă pot ajuta pe voi sau pe cineva drag vouă în cazul îmbolnăvirii.

Sindromul respirator acut sever (SARS) este o boală respiratorie cauzată de coronavirusul SARS (SARS-CoV). Între noiembrie 2002 și iulie 2003, un focar de SARS în sudul Chinei a provocat un 8.098 de cazuri, rezultând 774 de decese raportate în 17 țări (rata de fatalitate de 9,6%) cu majoritatea cazurilor din China continentală și Hong Kong. Din 2004 nu au fost raportate cazuri de SARS la nivel mondial.

SARS-CoV-2, numele real al coronavirusului care provoacă boala COVID-19, conține 79% asemănare cu SARS-CoV (2003) și 50% asemănare cu MERS-CoV (2012-2013), ambele fiind și ele coronavirusuri.

Oxidul nitric este o moleculă importantă care joacă un rol cheie într-o gamă largă de procese biologice, cum ar fi conexiunile neurologice, vasodilatația și răspunsurile imune. Nivelul de oxid nitric inductibil în celulele gazdă este ridicat în timpul infecției de către virusuri și acest lucru poate duce la inhibarea sau stimularea reproducerii virale. Într-un studiu din 2005 s-a demonstrat că oxidul nitric inhibă ciclul de reproducere a SARS-CoV. Într-un studiu din 2014 s-a demonstrat că un nivel optim de vitamina C susține biodisponibilitatea oxidului nitric la nivel celular și reduce nivelul oxidativ.
E foarte posibil ca o combinație de oxid nitric și vitamina C să oprească virusul din a se reproduce și de a stopa boala. De ce nu ar merge și pentru COVID-19? Cel puțin în teorie.

Cum obținem oxid nitric?
Prin respirația nazală - organismul produce natural oxid nitric la nivelul cavității nazale - o metodă simplă este de a respira în majoritatea timpului doar pe nas. În plus, veți lăsa și nasul să își facă datoria de a filtra, umezi și încălzi aerul inspirat. Mai multe informații despre importanța respirației găsiți aici:

https://youtu.be/TylUo8l42w8

Prin suplimentarea cu L-Arginina - un precursor al oxidului nitric.

Cum obținem vitamina C?
Introducând în alimentație alimente precum broccoli, ardei, kale, coacăze, căpșune, kiwi, pătrunjel etc.
Sau printr-un supliment alimentar, dacă nu asimilați suficientă vitamina C din alimentație. Ar fi excelentă o combinație de Zinc + Vitamina C.

De ce Zinc?
Descoperirea că SARS este cauzată de un coronavirus, înrudit cu un grup de virusuri care provoacă răceala comună, poate fi semnificativă în raport cu dovezile că ionii de zinc furnizează un mecanism natural de protecție împotriva virusurilor - în special a celor care provoacă infecții ale tractului respirator.
În ultimii 30 de ani, cercetătorii au
demonstrat rolul critic al zincului în diverse procese fiziologice, cum ar fi creșterea și dezvoltarea, menținerea imunității și repararea țesuturilor.

Aport de Zinc?
Din semințe de susan, de dovleac, oleaginoase, carne roșie, ouă, ovăz, ciocolată neagră, ciuperci, spanac, năut sau din suplimente.
Foarte important este să nu exagerăm cu dozajul.

Se poate administra după cum urmează, dacă nu se poate ingera prin hrană:
L-Arginina - 1-3g pe zi
Vitamina C - 1-3g pe zi
Zinc - 10-15mg pe zi

Notă finală
Haideți să încetăm cu panica și teama, să urmăm sfaturile autorităților atât cât ne stă în putință, și, mai important de atât, să avem grijă de noi înșine prin lucruri simple și ușor de obținut. Stresul nu ajută la nimic, mai ales în situațiile de genul.
Dacă v-au fost utile rândurile de mai sus, nu uita să le împarți cu cei dragi.

Resurse:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nCoV/index.html
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/coronavirus-resource-center#Prevention
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0042682209005558?via%3Dihub#bbib6
https://www.ahajournals.org/doi/pdf/10.1161/01.RES.0000049166.33035.62
https://www.bmj.com/rapid-response/2011/10/29/zinc-ions-and-fight-against-sars
https://thorax.bmj.com/content/54/10/947

Inapoi la Blog